Vědci z Lesnické a dřevařské fakulty MENDELU budou koordinovat evropský projekt ASFORCLIC - ADAPTATION STRATEGIES IN FORESTRY UNDER GLOBAL CLIMATE CHANGE IMPACT. Hlavním tématem projektu je multioborový výzkum méně častých lesních dřevin a jejich možné užití v praxi. Projekt ASFORCLIC rovněž sehraje významnou roli při zlepšování výzkumného a inovačního profilu fakulty a napomůže vytváření nových výzkumných aliancí. Vědci z LDF budou koordinovat celkem sedm institucí z Rakouska, Německa, Slovinska a Švédska. Projekt ASFORCLIC odstartuje v lednu 2021. Projekt je rozčleněný na tři pracovní skupiny – lesnictví, vlastnosti dřeva a jeho aplikace a bioekonomika a politika. „První pracovní skupina se zaměřuje na dopad měnícího se životního prostředí na lesní dřeviny a strukturu lesů a rovněž si klade za cíl analyzovat různé adaptační strategie. Druhá studuje využití dřeva z méně často využívaných dřevin a možnosti modifikace vlastností. Třetí pracovní skupina analyzuje ekonomická hlediska využití dřevní hmoty a zaměřuje se rovněž na politiky, které mohou podpořit různé adaptační strategie," uvedl Vladimír Gryc z Ústavu nauky o dřevě a dřevařských technologií. Dopady klimatické změny na lesy povedou v dlouhodobém horizontu ke změně dřevinné skladby a tím i ke zvýšení dostupnosti dříve ekonomicky ne zcela plně využívaných dřevin. Tuto dřevní hmotu je třeba adekvátně zpracovat, aby ji bylo možné využít při vývoji nových produktů. Transformace a stabilizace lesů zejména v souvislosti s měnícími se environmentálními faktory ovlivňující jejich zdravotní stav a také kvantitu a kvalitu dřeva je velmi aktuální téma. Syntézou stávajících znalostí může projekt napomoci při hledání adekvátní reakce na rychlé a bezprecedentní změny, kterým aktuálně čelí středoevropské lesy a dřevařský průmysl. Významnou roli při aplikaci závěrů z jednotlivých výzkumných skupin sehraje Školní lesní podniku Masarykův les v Křtiny, na jehož území budou výsledky analýz vědci ověřovat. Směrem k odborné veřejnosti se tým dále zaměří na otázky diverzifikace stanovišť, obecné klimatické parametry ovlivňující limity dostupnosti vody a opatření a strategie pro přizpůsobení lesního hospodářství klimatickým změnám. Dále bude ASFORCLIC pokrývat dopady klimatické změny na tvorbu dřeva a jeho vlastnosti s cílem definovat účinek na budoucí výrobky ze dřeva. Zlepšení struktury evropských lesů odrážející požadavky trhu na dostatečnou produkci a kvalitu dřeva a modelům pro různé dřeviny určené k pěstování ve vztahu k jejich ekonomickému využití a zdravotnímu stavu je dalším významným výzkumným tématem zahrnutým do projektu. Instituce zapojené do aktivit financovaných Evropskou unií v rámci výzvy H2020 představují špičky ve svých oblastech a disponují jedinečným přístrojovým a dalším vybavením. „ASFORCLIC uspěl v konkurenci 439 projektových návrhů předložených ve výzvě Twinning rámcového programu Horizont 2020. Podporu ve výši 69 milionů eur si rozdělí celkem 77 projektů a mezi nimi i projekt realizovaný na Mendelově univerzitě v Brně," uzavírá Vladimír Gryc. Zdroj : Mendelova univerzita v Brně
Senát dnes schválil návrh Ministerstva financí na zavedení institutu paušální daně pro živnostníky a podnikatele z řad OSVČ. Limit ročního příjmu z podnikání pro vstup do tohoto režimu je ve výši 1 milion Kč. Senátoři k návrhu připojili technickou úpravou v rozpočtovém určení daní. Poslanci o paušální dani rozhodnou na začátku prosince. Termín spuštění paušální daně zůstává 1. ledna 2021. „Platí, že paušální daň je jedním z našich klíčových projektů, který chceme živnostníkům nabídnout už od příštího roku. Významně jim tím zjednodušíme jejich odvodové a daňové povinnosti a snížíme nutnost papírování. Mnohým nabídne také finanční úsporu,“ říká ministryně financí Alena Schillerová a dodává: „Ihned po dokončení legislativního procesu připraví Finanční správa přehledný manuál, jak o paušální režim daně požádat. Půjde o jednoduchý formulář k odeslání na místně příslušný finanční úřad. A pokud si někdo není jistý, zda se mu paušální daň vyplatí, může si to jednoduše ověřit v naší daňové kalkulačce.“ Trojí odvody jednou platbou na jediném formuláři Díky paušální dani budou mít živnostníci a podnikatelé z řad OSVČ možnost prostřednictvím jedné paušální platby vyřešit povinnosti k dani z příjmů, sociálnímu pojistnému a zdravotnímu pojistnému, včetně povinnosti je přiznat na třech různých formulářích. „Na příští rok vychází paušální daň na 5469 korun měsíčně. Jedním formulářem a jednou platbou tak vyřešíte svou daňovou a odvodovou povinnost a máte splněno. Žádná daňová přiznání, žádné přehledy pojistného. O nic dalšího se už nestaráte. Paušální daň tak živnostníkům ušetří nejen peníze, ale především čas, který by jinak strávili otravným papírováním,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová s tím, že Ministerstvo financí tímto návrhem vyslyšelo přání živnostníků. Podle nedávného průzkumu agentury Median projevilo zájem o paušální daň 78 % dotázaných živnostníků, přičemž navrhovaná výše fixního odvodu je přijatelná pro dvě třetiny z nich. V částce 5469 Kč na rok 2021 je zahrnuto zdravotní pojistné ve výši 2393 Kč a daň z příjmů v symbolické výši 100 Kč, která kompenzuje navýšení třetí komponenty, minimálního sociálního pojistného, o 15 %. To pro příští rok odpovídá výši 2976 Kč. Díky jedné pravidelné měsíční platbě živnostník může ušetřit nemalé finanční prostředky i tím, že už nemusí platit účetní služby. „Odpadne také důvod k většině kontrol z finančního úřadu, neboť u živnostníka přihlášeného k paušální dani budou postrádat smysl,“ připomíná Alena Schillerová další výhodu paušální daně. Důchod se nikomu nesníží, švarcsystém je nelegální formou podnikání Vyladit připomínky bylo potřeba především s Ministerstvem práce a sociálních věcí, které vyjádřilo obavy z ohrožení důchodového systému a ze zneužívání švarcsystému. Propojení IT systémů mezi finančními úřady a úřady práce je též nezbytnou podmínkou fungování institutu paušální daně. „Právě navýšené minimální sociální pojistné o 15 % má situaci živnostníků v důchodu zlepšit. Většina z nich dnes totiž platí jen nezbytné minimum,“ upozorňuje Alena Schillerová, že paušální daň ve skutečnosti OSVČ přinese větší jistotu v podobě budoucího vyššího starobního důchodu. Díky navýšení složky odvodu sociálního pojistného budou odvádět vyšší důchodové pojistné, což povede posílením průběžného pilíře naopak k příznivému dopadu na důchodový systém. Možnost dobrovolného přispívání vyšší částky na pojistné na důchodové pojištění přitom zůstane zachována. Není důvod se obávat ani toho, že by paušální daň zvýšila motivace k obcházení zaměstnaneckých úvazků švarcsystémem. „Nemůžeme přece živnostníkům říct, že jim nebudeme zjednodušovat život, aby náhodou nezačalo více lidí podnikat. To bychom stejnou logikou mohli zrušit datové schránky, odpískat projekt online finančního úřadu či začít podnikání jinak znepříjemňovat,“ vysvětluje Alena Schillerová s tím, že švarcsystém představuje nezákonnou daňovou optimalizaci a je jako nelegální forma zaměstnávání postihován ze strany příslušných státních orgánů. Podmínka ročního příjmu do 1 milionu Kč Paušální daň bude fungovat zcela na dobrovolné bázi. Přihlásit se k ní budou moci po dokončení legislativního procesu živnostníci a podnikatelé z řad OSVČ s ročním příjmem z podnikání do 1 milionu Kč a neregistrovaní k platbě DPH. Paušální daň by se ve vládou schválené podobě mohla týkat více než 408 tisíc OSVČ. „S přihlášením k ní ale již nebude možné uplatňovat žádné další daňové slevy a úlevy. Celá řada živnostníků přitom uplatňuje bonus na děti, slevu na manželku a podobně. Ti do toho pravděpodobně nepůjdou,“ vypočítává Alena Schillerová. Ministerstvo financí proto odhaduje, že by se do systému mohlo přihlásit přibližně 140 tisíc lidí. Celkový aktualizovaný dopad paušální daně na veřejné rozpočty je zanedbatelný ve výši -177 mil. Kč ročně. Dopad na sociální pojistné je +200 mil. Kč, negativní dopad na výběr daně z příjmů fyzických osob je -398 mil. Kč. Pozměňovací návrh Senátu Senátoři institut paušální daně schválili spolu s pozměňovacím návrhem na technickou úpravu rozpočtového určení daní (RUD). Návrh odstraňuje neopodstatněnou výjimku u rozpočtového určení daně z příjmů fyzických osob placených poplatníkem na základě daňového přiznání. Příjmy z této daně byly do současnosti rozděleny na 40 % přímo pro státní rozpočet a 60 % k dalšímu dělení mezi stát, kraje a obce dle již standardního RUD. Tato výjimka bude nyní odstraněna a rozpočty samospráv se nově budou podílet na 100 % výnosu této daně. Ministerstvo financí senátní úpravu podporuje a samo by k ní přistoupilo při vládní novele RUD. Úprava přináší pozitivní efekt do rozpočtu krajů a obcí až do výše 700 mil. Kč. Zdroj : MFČR
Česká televize spouští před Vánoci další projekt na podporu nejvíce ohrožených skupin vinou druhé vlny pandemie. Zaměří se na pomoc samoživitelkám a samoživitelům, pro které připravuje sbírkovou kampaň i speciální, pátý Adventní koncert. Pokračovat bude také v podpoře starších lidí, jež se cítí osamělí. Jejich blízcí pro ně budou moci natočit video vzkaz, který Česká televize zařadí do vysílání. „Druhou vlnou pandemie byli opět silně zasaženi senioři. Nejen, že pro ně představuje velké zdravotní riziko, ale podobně jako na jaře trpí odloučením od svých rodin. Abychom starší občany povzbudili, rozhodli jsme se využít možnosti, které televize jako médium nabízí, a pomocí televizní obrazovky je propojit s jejich blízkými,“ vysvětluje generální ředitel Petr Dvořák a dodává: „Výrazně zasaženi jsou ale také rodiče samoživitelé, kteří se již od jara dostávají do svízelných situací a často bojují o existenci. Proto i jim přicházíme na pomoc a spouštíme sbírkovou kampaň, jež zahrne i mimořádný, pátý Adventní koncert.“ Potěšit maminky a tatínky, babičky i dědečky mohou v projektu „Buďme si blízko… i na dálku“ nejen dospělí, ale také děti. Stačí pomocí aplikace iReportér nahrát zprávu a poslat ji do České televize. Natočené video vzkazy a pozdravy diváků se objeví ve vysílání programu ČT3 i na Jedničce v pořadech Sama doma nebo Dobré ráno. K přehrání budou i na speciální webové stránce. Poprvé v třicetileté historii tradiční předvánoční sbírky Adventních koncertů uspořádá Česká televize také mimořádný, pátý koncert. Ten bude 19. prosince součástí charitativního večera, v jehož průběhu na diváky čeká také speciální vydání pořadu 168 hodin. Celá sbírková kampaň na podporu samoživitelek a samoživitelů, na které tvrdě dopadá současná situace a s ní spojená omezení, je zaštítěna tvářemi České televize, Norou Fridrichovou a Leou Surovcovou. „Tématu samoživitelství se věnuji dlouhodobě, a proto vím, že zrovna vánoční období pro mnohé z neúplných rodin nepatří zrovna k nejšťastnějšímu. Kromě pocitu osamění jsou tu i praktické obavy, zda bude dost peněz na dárek dětem nebo na štědrovečerního kapra. Snad tyto rodiny náš speciál 168 hodin potěší a taky povzbudí v tomto nesnadném čase. Chceme připomenout, že my ostatní o nich víme a jejich nesnadné osudy nám nejsou lhostejné,“ uzavírá Nora Fridrichová. Zdroj : Česká televize
Servisní a tréninkové centrum společnosti ŠKODA AUTO pokrývá téměř 25 procent své spotřeby elektřiny energií získanou klimaticky neutrálním způsobem › Energie se ukládá do bateriového úložiště a je možné ji kdykoli odebírat; elektrárna má nejvyšší jmenovitý výkon 441 kilowatt-peak (kWp) › Investice ve výši 30 milionů korun - projekt podpořila také Evropská unie v rámci programu OPPIK Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky Společnost ŠKODA AUTO ve spolupráci s firmou ČEZ ESCO, a energetickou společností ŠKO-ENERGO nainstalovala na střechách svého Servisního centra v Kosmonosech solární panely. Panely na komplexu budov nedaleko sídla společnosti v Mladé Boleslavi zabírají celkovou plochu přes 2200 metrů čtverečních a ročně dodají více než 450 MWh ekologické energie. Automobilka tak v Kosmonosech pokrývá téměř 25 procent své spotřeby elektřiny pomocí nových fotovoltaických modulů. I toto opatření je součástí strategie Green Future, do které společnost ŠKODA AUTO sloučila své ekologické aktivity. Ve spolupráci s firmou ČEZ Solární, dceřinou společností ČEZ ESCO, nainstalovala společnost ŠKODA AUTO nové solární panely na pěti budovách svého servisního centra v Kosmonosech. Automobilka bude vedle těchto fotovoltaických modulů na střechách získávat elektřinu také z nově zbudovaného solárního Carportu. Celá fotovoltaická elektrárna zabírá plochu přes 2.200 m2, její jmenovitý výkon činí 441 kilowatt-peak (kWp). Zařízení ročně vyprodukuje více než 450 MWh ekologicky získané energie. Technickým konzultantem projektu a provozovatelem zařízení je energetická společnost ŠKO-ENERGO. Stanislav Pekař, vedoucí After Sales společnosti ŠKODA AUTO, vysvětluje: „S novou fotovoltaickou elektrárnou pokryjeme čtvrtinu spotřeby elektřiny našeho Servisního a tréninkového centra v Kosmonosech energií získanou klimaticky neutrálním způsobem. Sluneční energii je možno ukládat do baterií o výkonu 570 KWh, odkud je ji možné kdykoli odebírat, mimo jiné k nabíjení baterií vozů s elektrickým pohonem.“ „Vlastní výroba ekologické energie v průmyslových podnicích je globálním i evropským trendem, který se čím dál víc dostává i do České republiky. Progresivní společnosti jako ŠKODA AUTO se o CO2 neutrální řešení více a více zajímají a s vlastní fotovoltaickou elektrárnou mají jistotu, že jejich podnik využívá skutečně čistou elektřinu. Pro výstavbu fotovoltaických elektráren lze využít prakticky jakoukoliv střechu, která míří na jih, východ, nebo západ,“ říká Vlastimil Vyskočáni, obchodní ředitel ČEZ ESCO. Vedle fotovoltaických modulů a baterií jsou součásti tohoto ekologického projektu solární energie také hromosvody a jímací soustavy, systémy elektronické požární signalizace, odpovídající bezpečnostní instalace a záchytné systémy, úpravy v trafostanicích a také montáž strukturované kabeláže a slaboproudých zařízení pro napojení elektrárny a bateriového úložiště na datové sítě společnosti ŠKODA AUTO. Celkové investice do zařízení činily zhruba 30 milionů korun, tedy přibližně 1,1 milionu eur. Tuto částku automobilka ze 60 % pokryla z fondů Evropské unie prostřednictvím Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK), který spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. Zdroj : Skupina ČEZ
Správní rada Horské služby na dnešním mimořádném zasedání schválila zásadní změny Statutu Horské služby o.p.s. a zvolila nového ředitele/náčelníka. Stal se jím René Mašín, dlouholetý náčelník z oblasti Jizerských hor, který se s platností k dnešnímu dni (20.11.) ujímá vedení Horské služby. Dne 20. 11. 2020 mimořádně jednala správní rada Horské služby o.p.s. (dále jen HS). Hlavními body jednání bylo schválení nového Statutu Horské služby o.p.s. (dále jen Statut). Se změnou Statutu došlo ke změně struktury HS, a to s okamžitou účinností. Nově se slučuje pozice ředitele HS a ústředního náčelníka, doposud to byly dvě oddělené pozice. Dále vzniká pozice vedoucího úřadu HS nebo rada náčelníků jako poradní orgán ředitele. „Jsme přesvědčeni o tom, že tato změna je krokem správným směrem. Změny, které jsme provedli, byly téměř čtvrt roku konzultovány s náčelníky oblastí a je na nich shoda napříč profesionální i dobrovolnou základnou Horské služby,“ říká ministryně pro místní rozvoj a předsedkyně správní rady HS Klára Dostálová. Nově Statut zpřísňuje požadavky na pozici ředitele/náčelníka. Ředitel/náčelník nyní musí být minimálně 10 let zaměstnancem Horské služby na pozici Terénní pracovník – záchranář a musí mít odbornou praxi jako Cvičitel Horské služby. Správní rada s okamžitou účinností jmenovala novým ředitelem/náčelníkem Horské služby Reného Mašína. „Rozhodla jsem se, že zapojím do výběru nového ředitele/náčelníka celou základnu Horské služby. Oslovila jsem tedy všechny náčelníky oblastí i republikovou radu Horské služby z.s., aby mi zaslali návrhy vhodného kandidáta na tuto pozici, který bude splňovat požadavky uvedené v novém statutu, a shodně jsem od všech obdržela jméno pana Mašína. Myslím, že je důležité, že se pan Mašín těší respektu jak profesionálních, tak také dobrovolných členů Horské služby. Přeji mu hodně štěstí v této zodpovědné roli,“ uzavírá ministryně Dostálová. René Mašín je dlouholetým členem Horské služby, v Jizerských horách působí jako náčelník už 20 let a je v současné době nejdéle sloužícím náčelníkem Horské služby. „Jsem moc rád za důvěru, kterou do mě vložila celá Horská služba i správní rada. Vnímám to jako velkou zodpovědnost. Jako nejdůležitější úkol vnímám, připravit Horskou službu na zimní sezónu, která začíná už příští měsíc,“ říká nový ředitel/náčelník Mašín. Zdroj : MMR ČR
Tradiční den otevřených dveří na Technické univerzitě v Liberci bude mít netradiční podobu streamu. Máme předtočená videa, ve kterých uchazeče o studium provedeme univerzitou, a zřídíme vysílací studio, ve kterém budou hosté z fakult na živo zodpovídat dotazy zvídavých. Zájemci o studium díky rozsáhlé virtuální akci nahlédnou i za dveře, které kvůli epidemické situaci musí zůstat zavřené. Den otevřených dveří spustíme v sobotu 21. listopadu ve 13.00 hodin. „Jsem rád, že jsme nemuseli tradiční den otevřených dveří zrušit, i když řada univerzit tak učinila. Je to totiž pro zájemce o studium nejlepší možností, jak si prohlédnout učebny, laboratoře a potkat se s vědci a lidmi z vedení jednotlivých fakult. Díky videu tak potenciální studenty o nic zásadního neochudíme. Když nemohou studenti za námi, půjdeme my za nimi,“ říká rektor Technické univerzity v Liberci Miroslav Brzezina. Kdo se k nám v tuto sobotu odpoledne připojí, bude si moci prostřednictvím krátkých videí prohlédnout celý kampus, a to i z ptačí perspektivy věrně zprostředkované záběry z dronu. Průvodci videoprohlídkou Doris a Matouš diváky zavedou na všechna klíčová místa – Univerzitní náměstí, do menzy, studentského klubu nebo auly. Nevynechají ani studentské koleje na Harcově. „Diváci si podle předem daných časových bloků budou moci vybrat fakultu, o niž mají zájem, a na tu se zaměřit,“ popisuje Marta Urbanová, vedoucí Oddělení komunikace a marketingu TUL. Součástí dne otevřených dveří na TUL budou rozhovory se zástupci všech fakult. Zájemci se budou moci ptát v reálném čase prostřednictvím chatu. Připojte se k live streamu v sobotu 21. listopadu od 13 hodin pomocí tohoto odkazu: https://bit.ly/38EwomL. Online den otevřených dveří skončí v 16 hodin. Dny otevřených dveří jsou mezi zájemci o studium na TUL velmi oblíbenou a vyhledávanou akcí. V posledních letech je navštěvuje v průměru 500 lidí. V aule budovy G si mohou návštěvníci vyslechnout přednášky, u stánků jednotlivých fakult vzít informační a propagační materiály nebo si popovídat s pracovníky fakult a kateder. Padají dotazy nejen na studium, ale také na možnosti volnočasových aktivit, zázemí univerzity, koleje nebo stipendia. Program ONLINE Dne otevřených dveří TUL, sobota 21. listopadu 2020 13:00 – 13:30 zahájení rozhovor s rektorem Miroslavem Brzezinou a prorektorem pro vzdělávání Miroslavem Žižkou video prohlídka kampusu a kolejí zdroj : Technická univerzita v Liberci
Divadla po celé zemi kvůli vládním opatřením nehrají, v Divadle F. X. Šaldy se ale pilně zkouší. Činoherní soubor aktuálně připravuje hru Jiřího Havelky Společenstvo vlastníků. A na zkoušky zve virtuálně i své diváky: v novém miniseriálu VYHLÍDKY mohou nahlédnout do Malého divadla, kde zkoušení probíhá. A to vždy z pohledu jednoho z účinkujících, který má po celou dobu na hlavě připevněnou GoPro kameru a snímá tak nejen průběh zkoušky, ale i to, co se stane o pauzách. Co na sebe prozradí Martin Polách, Karolína Baranová, nebo třeba režisér inscenace Šimon Dominik? Jaké minipříběhy v zákulisí Malého divadla vzniknou? To zjistí fanoušci Facebooku Divadla F. X. Šaldy vždy v pondělí a ve čtvrtek. Všechny díly Vyhlídek pak budou zpětně ke zhlédnutí na YouTube kanálu DFXŠ. „Chtěli jsme zatáhnout diváky přímo do procesu zkoušení a malinko zaexperimentovat. Když nemůžeme divákům v současnosti představit samotná představení, je čas je zasvětit do procesu příprav. Autenticky, přímo skrz někoho z aktérů,“ řekl Jakub Kabeš, který videa stříhá a zároveň má v připravované hře roli. „Je to nové i pro samotné herce, ale podle ohlasů si to užívají,“ dodal Kabeš. Hru Jiřího Havelky Společenstvo vlastníků začal liberecký činoherní soubor zkoušet v Malém divadle v pondělí 2. listopadu. Režie se ujal umělecký šéf liberecké činohry Šimon Dominik. Skvělá komedie o malých českých sousedech a jejich velkých starostech nezapře hravost a herecké nadání svého autora a navazuje na to nejlepší z české komediální klasiky. Libereckým hercům poslal Jiří Havelka na zahajovací zkoušku osobní vzkaz: „Zkoušejte tak, aby vás to bavilo!“ A zatím to vypadá, že si jeho slova vzali k srdci. Zdroj: Lukáš Trojan, Divadlo F. X. Šaldy
Boveraclub společně s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. zprovoznil další historickou tramvaj, která nyní po zkouškách obdržela potřebný „Průkaz způsobilosti drážního vozidla“. Vzhledem k tomu, že současná situace nedovoluje vůz využít k tradičním jízdám, připravili jsme pro veřejnost na úterý 17. 11. 2020 sváteční jízdy této historické tramvaje, kterých se veřejnost může zúčastnit pomocí kamery a díky internetovému přenosu. Průjezd vozu GOTHA T2-62 dle svého jízdního řádu můžete vidět například při sváteční procházce v okolí tramvajové tratě na Jablonec nad Nisou. Tramvaj T2-62 byla vyrobena v roce 1964 ve východoněmeckém městě Gotha a pro cestující sloužila v Jeně až do roku 1994, kdy byla upravena na školní vůz pro výuku řidičů. Boveraclub vůz odkoupil a převezl do Liberce v roce 2016 a následně zahájil potřebné opravy, aby mohl vozit cestující. Tento typ vozu byl také pro východoněmecká města vyráběn i v Praze, a to po té, co RVHP rozhodla, že tramvaje bude pro východní blok produkovat pouze tehdejší Československo. V ČKD Tatra vyrobily v letech 1967 – 1969 celkem 117 motorových a 116 vlečných vozů. Jedná se o klasickou dvounápravovou tramvaj, na které zaujme především její ovládání. Řídí se totiž pomocí volantu, kterým řidič ovládá kontrolér umístěný pod podlahou. Tramvaje typové řady Gotha byly typickými vozidly pro města tehdejší Německé demokratické republiky a mnohde byly motorové vozy spojovány do souprav i s dvěma vleky. Dnes už tyto vozy jezdí jen na třech místech v Německu a jako exponáty zdobí tramvajová muzea po celém světě. Slavnostní jízdy se můžete zúčastnit prostřednictvím facebookových stránek Boveraclubu. zdroj : DPMLJ
Do podnikatelského inkubátoru Evropské kosmické agentury (ESA BIC) v Praze, který provozuje agentura CzechInvest, vstupují startupy Hydronaut a Intellmaps. Získávají počáteční finanční podporu ve výši 50 tisíc eur, technický a byznysový mentoring a také celou řadu dalších benefitů, které jim značně pomohou při rozvoji projektů. Firmy se v inkubátoru naučí, jak správně nastavit byznys strategii a zlepšit marketing, zúčastní se řady školení a seznámí se s kosmickou a startupovou komunitou. Oba startupy byly oficiálně představeny na panelové diskuzi ESA BIC Prague konané 10. listopadu 2020 v rámci letošního ročníku festivalu kosmických aktivit Czech Space Week. První ze dvou přírůstků přináší projekt Hydronaut se svou 35tunovou podvodní stanicí simulující pobyt ve vesmíru. Stanice může sloužit k výcviku astronautů a nejrůznějším experimentům. Na rozdíl od podobného zařízení z 80. let, které najdeme v Americe, se Hydronaut pyšní nejmodernějšími technologiemi a konstrukčními vychytávkami. Navíc je mobilní a dá se tedy převážet z místa na místo. Unikátnost zařízení spočívá také v tom, že velmi věrně simuluje reálné podmínky ve vesmíru. Při jeho opuštění je totiž nutné mít na sobě skafandr a v případě jakýchkoliv problémů se na hladinu potápěč nedostane hned, ale trvá několik desítek minut, než se kvůli tzv. dekompresním zastávkám může vynořit. Pobyt v Hydronautu si už vyzkoušel jeho konstruktér Matyáš Šanda, který v podvodní stanici společně se svým kolegou Františkem Harantem strávil celkem 168 hodin a 168 minut. Překonali tak český rekord v délce pobytu pod vodou a ověřili si, že zařízení je skutečně funkční a schopné trénovat astronauty na různé scénáře a situace, které mohou při pobytu na ISS nastat. Zájem projevila i Evropská kosmická agentura. Využití Hydronautu ale přesahuje i do dalších pracovních odvětví. Ve stísněném prostoru tohoto zařízení mohou trénovat například hasiči nebo paleontologové při nácviku na jeskynní mise. Druhým z inkubovaných startupů je Intellmaps. Projekt přináší digitalizovaný systém pro rozsáhlejší nemocnice, kde pomůže zlepšit logistiku celého řízení a racionalizovat procesy, jako je přenos krve nebo skladování a sledování zásob. Přínosný bude také pro pacienty, kteří se potřebují zorientovat po nemocnici při hledání jednotlivých oddělení. Tato právě testovaná aplikace kombinuje využití družicového navigačního systému společně s vnitřními čidly. Běžně obtížné propojení dvou odlišných dat navíc Intellmaps zvládá tak hladce, že si uživatel ani nevšimne, jak se mu navigační systémy synchronizují. Aktuálně probíhá pilotní testování na pražské Poliklinice Prosek a v budoucnu se počítá s tím, že by se systém nabídnul dalším velkým a logisticky náročnějším objektům. „Často se setkáváme s tím, že si lidé pod kosmickými aktivitami představují pouze družice nebo rakety. Ale právě tyto dva startupy ukazují, jak jsou kosmické aktivity širokým a průřezovým oborem. Na jedné straně máme podvodní stanici, která může pomoci při výcviku astronautů, na druhé mobilní aplikaci, která může být prospěšná pro nás všechny," říká Michal Kuneš, projektový manažer ESA BIC Prague. ESA BIC má v Česku dvě pobočky – v Praze a Brně. ESA BIC Brno má už zcela zaplněnou kapacitu a poslední tři místa zbývají ještě v ESA BIC Prague. Konečných čtyřiatřicet startupů představí CzechInvest v květnu, kdy končí první pětileté období činnosti ESA BIC Prague. „Tradičně děláváme na Czech Space Weeku konferenci End of year, kde představujeme nově inkubované firmy a úspěchy těch, které jsou s námi už delší dobu. Letos tuto akci kvůli koronaviru udělat nemůžeme, a proto jsme se rozhodli, že ji posuneme na květen příštího roku a uděláme tzv. Final conference, kde představíme ty největší úspěchy za celých pět let ESA BICu,” vysvětluje Tereza Kubicová z agentury CzechInvest, která zároveň předsedá Řídícímu výboru ESA BIC Prague. Zdroj: Petr Toman/Hydronaut Zdroj: CzechInvest
To postihlo mnoho rekreačních zařízení, kterým chceme pomoci titulem COVID – Školy v přírodě," říká ministryně Dostálová. Vláda dnes schválila nový dotační titul COVID – Školy v přírodě, který je určený pro rekreační zařízení postižené výpadkem dětských zájezdů. Výše podpory bude činit max. 27 % z nasmlouvaných a neuskutečněných pobytů v období mimořádného opatření 25. 5. - 29. 6. 2020. Podpora bude vyplácena na základě doložených skutečně nasmlouvaných pobytů. Ministerstvo pro místní rozvoj má pro ně připraveno celkem 65 milionů Kč. „Podle našich propočtů se letos nedostalo na školy v přírodě asi 100 tisíc dětí z obvyklých 220 tisíc. To představuje nezanedbatelný výpadek příjmů u mnoha rekreačních zařízení, která jsou pro děti speciálně přizpůsobena a vybavena. Ukončení jejich činnosti by způsobilo nenahraditelné škody na celé generaci dětí, pro které je pobyt v přírodě a první krůčky v samostatnosti mimořádně důležitou součástí výchovy," říká ministryně Dostálová. „Proto jsme se rozhodli pomoci jejich provozovatelům překlenout aspoň nejhorší období a připravili pro ně 65 milionů pro záchranný titul COVID – Školy v přírodě." Žádosti o dotaci v rámci dotačního titulu budou přijímány na základě výzvy vyhlášené MMR a zveřejněné na webu MMR. Finanční podpora bude vyplácena pouze na základě doložení skutečně nasmlouvaných pobytů, tedy na základě doložených smluv nebo objednávek. Dotační titul COVID – Školy v přírodě poběží od listopadu 2020 do června 2021. Podpora je určena pro provozovatele ubytovacího zařízení na území ČR, který poskytuje ubytovací služby na základě živnostenského oprávnění na ubytovací služby nebo hostinské služby. Zároveň se musí jednat o ubytovací zařízení dle vyhlášky o obecných požadavcích na využívání území, respektive zařízení zkolaudovaná jako ubytovací zařízení podle stavebních právních předpisů platných v době kolaudace.Zdroj Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Zlatá města © 2024 V 16 zlatých městech našeho portálu najdete celkem 978 inzerátů v 98 kategoriích.
Zlatá města ... to nejlepší z českých měst
www.zlatebrno.cz | www.zlateceskebudejovice.cz | www.zlatyceskykrumlov.cz | www.zlatedomazlice.cz | www.zlatefrantiskovylazne.cz | www.zlatyhradeckralove.cz | www.zlatycheb.cz | www.zlatekarlovyvary.cz | www.zlatyliberec.cz | www.zlatemarianskelazne.cz | www.zlataolomouc.cz | www.zlataostrava.cz | www.zlatepardubice.cz | www.zlataplzen.cz | www.zlatajepraha.cz | www.zlateznojmo.cz
Květiny, kytice, dárkové poukazy • Doručování květin a dárků